Even rust in de tent. Na een hectische tijd kan Tomtom zich weer volledig
richten op zijn hoofdtaak, het verkopen van navigatiekastjes.
De afgelopen maanden stonden voor topman Harold Goddijn en zijn bedrijf in het
teken van geld zoeken. Consumenten kopen minder navigatiesystemen waardoor
de Tomtom-omzet kelderde. Het bedrijf kon zich zelfs niet meer houden aan
leenafspraken met banken.
Om niet kopje onder te gaan, moest Tomtom snel geld vinden en gaf daarom
nieuwe aandelen uit. Vorige week, op dinsdag 14 juli, bleek deze noodgreep
gelukt. In totaal haalde
Tomtom 430 miljoen euro op om zijn een deel van zijn schuld af te
betalen, de schuld van nog ruim een miljard euro die Tomtom ooit aanging om
kaartenmaker Tele Atlas te kopen.
Winstje verwacht
Het zou mooi zijn voor Tomtom om deze zware periode af te sluiten met een
klein lichtpuntje. Als we de analisten mogen geloven, is dat Goddijn c.s.
gegund.
De gemiddelde verwachting is dat Tomtom woensdag een kwartaalomzet van zo’n
350 miljoen euro bekend maakt. De schatting is dat er zelfs een klein
winstje van ongeveer 16 miljoen euro in zit. Het vorige kwartaal kleurden de
resultaten nog rood.
En dan?
En dan zal Tomtom zich weer concentreren op zijn hoofdtaak, het verkopen van
navigatiekastjes. De komende tijd zal lastig blijven, heeft Tomtom al
aangegeven.
Navigatiekastjes verkopen in crisistijd mag dan lastig zijn, voor de langere
termijn staat het bedrijf een minstens even grote uitdaging te wachten.
Tomtom zal namelijk van zijn kastjes af moeten. En niet in de betekenis van
'aan klanten verkopen' of 'in de aanbieding doen'. De kastjesverkoper zal
zich minder moeten richten op de verkoop kastjes en meer op het leveren van
diensten.
Meer Tele Atlas, minder Tomtom
Zoals het merk Tomtom voor navigatieapparaten staat, zo staat dochterbedrijf
Tele Atlas voor digitale kaarten en diensten. Kort door de bocht gesteld
moet het bedrijf meer Tele Atlas worden en wat minder TomTom.
Waarom?
De vraag naar navigatie zal aanhouden. Deze software hoeft alleen niet
noodzakelijkewijs op een apart kastje te zitten. Telefoons worden
bijvoorbeeld steeds slimmer en telefoonschermen steeds groter. En er is nog
een heel scala aan apparaten te verzinnen waar navigatiesoftware ook prima
op draait: netbooks, e-readers, draagbare spelcomputers of inbouwschermpjes
in auto's.
Stap één is gezet
Ongetwijfeld verkoopt Tomtom nog lange tijd veel navigatiekastjes. Maar dat
de inhoud terrein gaat winnen op het omhulsel, lijkt Tomtom ook in de gaten
te hebben.
Een eerste stap is gezet. Bij de
presentatie van Apples nieuwste iPhone in juni bleek dat Tomtom een
speciale toepassing voor de immens populaire iPhone had gemaakt.
Dochter Tele Atlas levert intussen ook niet alleen kaarten aan Tomtom, maar
heeft een nog altijd vrij stabiele inkomstenstroom door de verkoop van
kaarten en diensten aan derden.
Gok
Door de aankoop van Tele Atlas in 2007 heeft Tomtom zich opgezadeld met een
enorme schuld die het bedrijf bijna kopje onder heeft gedrukt. Een riskante
gok dus, maar zoals bij elk groot risico kan ook de beloning groot zijn.
Tomtom zelf leverde wel al diensten. Maar naarmate de navigatiemarkt zich meer
en meer richting content en diensten beweegt, des te beter nu de
uitgangspositie van Tomtom, omdat het een eigen kaartenmaakbedrijf in huis
heeft.
Weg dus van het plastic en op naar de inhoud.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl